Határtalanul 2021

A kirándulás programjának bemutatása: 1. nap: Kalotaszeg - Király-hágó Megálltunk a Király-hágón, Erdély kapujában. A kalotaszegi Körösfő volt utunk következő állomása, ahol megnéztük a 4 fiatornyos, zsindelytetős, festett fakazettás mennyezetű, belső falfreskókkal és kalotaszegi szőttes díszítésekkel is büszkélkedő református templomot. 2. nap: Szováta – Parajd Lehetőségünk nyílt a székely Mocanitán utazni. A gőzmozdony vontatta nyitott kocsikban az utazás egyébként is élményszerű, hát még a Sóvidék és Nyárád-mente közti tájakon. Ezen a keskeny vágányú vasúton utazott egykor, még a rendszerváltás előtt, illetve néhány évig utána is a Nyárád mente lakossága, főleg, akik a piacot járták a terményeikkel. A kisvonat Vármező és Szováta közötti szakasza 2020-ban nyílt meg újra a (ma már elsősorban) turisták előtt. Innentől a teljes napot a Sóvidéken töltöttük és a só különleges előfordulási formáival ismerkedtünk meg. Szovátán a különleges sós Medve-tó körül tettünk sétát, majd Parajdon a sóbányát kerestük fel. 80-100 méter mélységbe ereszkedtünk le egy nagy só tömbbe, ahol templom, múzeum, játszótér található. A Sószorosban sétáltunk, ahol a só különleges formáival ismerkedtünk meg, mint például a felszínen kialakult barázdák, a sókarok, valamint borsós felszínű só karfiolok. Lehetőségünk volt sós-forrást kóstolni. 3. nap:
Szejkefürdő – Farkaslaka – Székelyudvarhely – kürtős sütés - traktorozás és túra a Madarasi-Hargitára Szejkefürdőn Orbán Balázs sírjához látogattunk, melyhez székelykapuk során át gyalogoltunk fel a hegyoldalba. Orbán Balázs bejárta Székelyföldet. Eljutott minden településre, várromhoz, természeti ritkasághoz. Szorgalmasan jegyzetelt, fényképezett. Munkája eredményeként 1868–1873 között hat kötetben kiadta fő művét A Székelyföld leírását, mely azóta is egyedülálló alkotás Székelyföldről történelmi, régészeti, természetrajzi s népismereti szempontból. Megkóstoltuk a híres szejkei borvizet is. Ugyanitt megtekintettük a Mini Erdély Parkot, Erdély legújabb csodás látványosságát, ahol szó szerint bejárhattuk Erdélyt! A látogatás egy szép sétát jelentett a szejkefürdői hegyoldalban, az Erdély térképét megformázó területen, ahol a valós pontokon láthattuk a legfőbb nevezetességek élethű reprodukcióit. Farkaslakán Tamási Áron 2 cserfa között lévő, Szervátiusz Jenő által faragott gránittömbbel jelzett sírjánál, a legnagyobb székely népi íróra, míg Tamási Áron sírja mellett, a Trianon emlékművénél, a trianoni szerződés aláírására emlékeztünk. Elhelyeztük az emlékezés koszorúját is iskolánk nevében. Traktor vontatta, fedett szekereken utaztunk Szentegyházáról a Madarasi-Hargitára. Indulás előtt közös kürtőskalács sütésen vettünk részt szentegyházi asszonyokkal - az előkészített tésztákat magunk tekertük fel és sütöttük ki parázson. A traktorokról leszállva kb. másfél óra (oda-vissza) gyaloglás várt ránk a Madarasi-Hargita tetejére, ahonnan belátni egész Székelyföldet. A székelyek szent hegyét, a Hargita tetejét kopjafák, magyar nemzeti szalagok, a zarándokok által ácsolt keresztek százai díszítik, megható feliratokkal, áldásokkal, Csaba királyfi segítségéért esedező fohászokkal, a szülőföld szeretetének megható vallomásaival. Sajnos a zord időjárás, és a több méteres hóréteg miatt kb. félútig sikerült feljutnunk a hószánok nyomában haladva, utána vissza kellett fordulnunk. A hegyről lejövet irány a székely főváros: városnézés Székelyudvarhelyen, a 95%-ban magyarlakta város szép főterén és környékén. Láttuk a Vasszékelyt, Orbán Balázs síremlékét, a turulmadaras milleniumi emlékművet és a Nemzeti szoborparkot. Volt egy kis szabadidőnk is, hogy ismét átérezzük, milyen is otthonunktól több száz kilométerre úgy érezni magunkat, mintha egy másik Magyarországon lennénk. 4. nap: Székelyvarság – Korond - táncos mulatság Székelyvarságra látogattunk. Túránk kiindulópontján megtekintettünk egy kicsi vízimalmot, és a benne rejlő múzeumot. Innen körülbelül 5 km-es, kényelmes tempójú séta várt ránk a Csorgókő vízeséshez és a Jézus kútjához. Nem sokat kellett innen gyalogolnunk, hogy a kultikus varsági kocsmához, a Parlamenthez érkezzünk. Itt megtekintettük egy hagyományos eszközökkel
dolgozó zsindelykészítő munkáját. A Parlamentnél lehetőségünk volt szabadtéri falatozásra is. Falusi ízekkel, rendkívül gazdag házi finomságokkal
megrakott asztalokról lakmározhattunk. A varsági élmények után Korondra utaztunk. A bazársor sajnos egyre inkább giccsé változik. De vannak még,
akik kitartanak, és hagyományőrzők módjára dolgoznak. Látogatást tettünk egy nagy múltú fazekas családnál, ahol megismertük a korondi fazekasság minden csínját-bínját. Meglátogattunk egy hagyományos módon dolgozó sóvágó műhelyt is, ahol megismertük a parajdi só felhasználásának módjait, megnézhettük hogyan készül egy sólámpa, és lehetőségünk volt vásárolni igazi parajdi sóból készült termékeket kedvező áron. Este táncos-zenés mulatság várt ránk az udvarhelyi Boróka táncegyüttes tagjaival. 5. nap: Fehéregyháza – Segesvár Fehéregyházán koszorút helyeztünk el az Ispánkútnál, a költő feltételezett elestének helyszínen, amely közvetlenül az országút mellett található. Ennél azonban sokkal bensőségesebb élményt nyújtott a Haller Louise grófnő által 1897-ben alapított kis fehéregyházi Petőfi-múzeum, érzékletes helyi előadás és tárlatvezetés mellett. Városnézésen vettünk részt a várhegyen, Segesvárvárfalakkal és bástyákkal körülölelt történelmi központjában, amely 1999 óta világörökségi oltalom alatt áll. Az óratornyot sem hagytuk ki természetesen, amely a város jelképe és egyik legismertebb műemlék. A város központjában napjainkig fennmaradtak a középkori szász építészet műemlékei. Megtekintettük Petőfi Sándor szobrát a Szent József római katolikus templom és a Csizmadia bástyák közötti kis parkban. Ismerkedtünk az erdélyi szászok világával. Sok szép élménnyel a tarsolyunkban utaztunk haza.

Fotók és videó a kirándulásról az alábbi linken tekinthetőek meg: